Awaria kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej

 

Awaria kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej. Czy można dokonywać sprzedaży? A może rezerwowa kasa fiskalna lub drukarka fiskalna? Zgłoś awarię kasy do serwisu!

Czy można dokonywać sprzedaży?

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny z każdej sprzedaży:
- w postaci papierowej
-lub za zgodą nabywcy w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Jeżeli Twoja kasa fiskalna lub drukarka fiskalna ulegnie awarii i nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży jesteś obowiązana/y ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego z zastosowaniem rezerwowej kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej (art. 111 ust. 3 ustawy o VAT).
Gdy jest to niemożliwe nie możesz wystawiać paragonów, a tym samym dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

A może rezerwowa kasa fiskalna lub drukarka fiskalna?

Na podstawie tych przepisów w przypadku awarii stosowanej kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej u podatnika prowadzenie sprzedaży podlegajacej obowiązkowi ewidencjonowania (sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) jest możliwe tylko, jeśli posiada on sprawna kasę fiskalną lub drukarkę fiskalną rezerwową.
Jeśli podatnik nie posiada kasy/drukarki rezerwowej lub nie jest możliwe ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą tej kasy/drukarki (np. jest ona także niesprawna), ma on obowiazek zaprzestać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych dziatalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczattowych (z wyjatkiem sprzedazy zwolnionej przedmiotowo z obowiazku ewidencjonowania).
Naruszenie tego zakazu stanowi sprzedaż z pominięciem kasy rejestrującej, a wiec przestępstwo skarbowe albo wykroczenie skarbowe, o których mowa w art. 62 § 4 i 5 Kodeksu karnego skarbowego.

Zgłoś awarię kasy do serwisu!

W przypadku awarii kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej należy powiadomić serwis. Im szybciej zostanie dokonana naprawa, tym szybciej będzie możliwe prowadzenie ewidencji.

Naprawy i inne czynności serwisowe dokonuje tylko autoryzowany serwis mający autoryzację producenta.
Serwis zajmujący się naprawą kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej jest zobowiązany do podjęcia działań maksymalnie 48 godzin od zgłoszenia awarii.